RENOVEREN EN CONSERVEREN VAN DE PRINSES BEATRIXSLUIS TE NIEUWEGEIN
De Rijkswaterstaat Utrecht heeft besloten om vanaf 1 januari 2010 het onderhoud van hun vaarwegen en de bijbehorende beheertaken te laten voeren door één opdrachtnemer, die geselecteerd is op basis van een aanbesteding.
De aanbesteding betreft het vast en op verzoek variabel onderhoud aan de vaarwegen, oevers en kunstwerken van het Amsterdam-Rijnkanaal en Lekkanaal en het op orde brengen en houden van beheertaken. Tot voor 1 januari 2010 werden deze werkzaamheden via een groot aantal contracten georganiseerd, maar na 1 januari 2010 worden deze werkzaamheden uitgevoerd onder één contract: PPU Nat, Publieksgericht Prestatiecontract Utrecht Nat.
De aanbesteding voor PPU Nat is gewonnen door het infrastructuurbedrijf Van Doorn Geldermalsen B.V., deze onderneming heeft de werktuigbouwkundige aspecten van het project uitbesteedt aan het in Sliedrecht gevestigde Spie Hofman. ProTectS Engineering is door deze laatste onderneming betrokken als technisch adviseur bij de renovatie van de Beatrixsluis te Nieuwegein. Dit is een project binnen PPU Nat, waarbij ProTectS Engineering als adviseur optreedt van de projectleider die verantwoordelijk is voor de renovatie van de Beatrixsluis. De Beatrixsluis bestaat uit twee kolken met in totaal vier hefdeuren en een reservedeur. Deze hefdeuren, per stuk 166 ton, moesten voor medio 2013 gerenoveerd en gewisseld zijn. De eerste deurwissel heeft plaatsgevonden op 5 september 2011. De tweede wisseling zou plaatsvinden in december 2011, maar werd vanwege het lage water uitgesteld tot begin 2012. Na de tweede wisseling in maart 2012 heeft ProTectS Engineering zijn werkzaamheden voor dit project succesvol afgerond.
08-06-2012