NIEUWBOUW BOTLEKBRUG
De nieuwe Botlekbrug in het Rotterdamse Havengebied heeft als doel de doorstroming van en naar de Rotterdamse Havens te verbeteren. Dit doel wordt gerealiseerd door verbreding van de A15, een verbeterd verkeersmanagement en de bouw van een nieuwe en grotere Botlekbrug. De huidige Botlekbrug heeft te weinig capaciteit om de toenemende verkeersstromen, van zowel vrachtverkeer en scheepvaartverkeer, het hoofd te bieden. De nieuwe Botlekbrug, die bestaat uit twee hefbruggen, wordt breder en hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft.
ProTectS Engineering is vanaf november 2013 betrokken bij de nieuwbouw van de Botlekbrug. In de eerste instantie om de fabricage van onderdelen voor het bewegingswerk te begeleiden in West-Europa. Het betrof onder andere de fabricage van tandwielkasten in Oostenrijk, koppelingen en kabeltrommels in Duitsland en onderdelen voor de vergrendelconstructie van de brug in Tsjechië. Na bewezen expertise heeft ProTectS Engineering in een later stadium ook de bouw van de stalen bruggen door het Duitse staalbedrijf Eiffel begeleid.
Nadat de constructie van de bruggen grotendeels gereed was, kon door diverse onderaannemers gestart worden met de assemblage van diverse onderdelen. Deze omvatten zaken zoals de elektra in de brug, Closed-Circuit Television (CCTV), de hydraulische installatie, maar ook het aanbrengen van het asfalt. ProTectS Engineering heeft, in een door A-Lanes A15 samengesteld team, de coördinatie van al deze werkzaamheden op zich genomen. In de afrondende fase van de werkzaamheden aan de nieuwe Botlekbrug heeft ProTectS Engineering tevens de einddocumentatie ten behoeve van het bewegingswerk voltooid. Deze fase van het project is per eind december 2014 voor ProTectS Engineering succesvol afgerond.
Ten behoeve van het uitvoeren van aanpassingen aan de vergrendelinrichting van de Botlekbrug is ProTectS Engineering gevraagd om de 2e lijns keuringen uit te voeren. Dit werk is opgestart in oktober 2016 en duurt tot medio 2017.
4-5-2017